Z poczucia lokalnego patriotyzmu zmieniam tutaj tytuł artykułu w Kurierze Praskim, który gorąco polecam: ,,Część I: Praga Południe kolebką polskiej motoryzacji”.
Czytamy w nim:
Pierwszym polskim przedsiębiorstwem motoryzacyjnym uruchomionym po odzyskaniu niepodległości były Centralne Warsztaty Samochodowe Ministerstwa Spraw Wojskowych przy ul. Terespolskiej 34/36 w stołecznej dzielnicy Praga Południe.
To obecna Chodakowska. Zakłady produkowały dla wojska, ale nie tylko. To tutaj powstał legendarny CWS T-1 reklamowany na targach we Lwowie, jako ,,polski Rolls Royce”.
Pierwszym polskim samochodem osobowym był CWS T-1 konstrukcji inż Tadeusza Tańskiego, zbudowany w CWS w sierpniu 1925 roku. Samochód miał nietypowe rozwiązanie konstrukcyjne. Można go było rozebrać jednym kluczem płaskim 17×29 i śrubokrętem.
Warsztaty produkując głównie jednak dla wojska przeszły liczne metamorfozy organizacyjne. W 1928 r CWS wchłaniając Centralne Warsztaty Łączności i Saperskie przekształciły się w Państwowe Zakłady Inżynierii, potem przyłączono doń Zakłady Mechaniczne ,,Ursus”.Podpisano umowy licencyjne ze szwajcarską firmą Adolphe Saurer, i z turyńskim FIAT-em.
Na licencji Saurera przy Chodakowskiej przed wojną wytwarzano nadwozia autobusów szeroko stosowanych na terenie Warszawy i całego kraju jako pojazdy miejskie i do komunikacji międzymiastowej – w tym także słynnych ,,Zawratów”.
Gorąco polecamy cały artykuł wraz z opublikowanymi tam zdjęciami z Centralnych Warsztatów Samochodowych: Kurier Praski nr 14 (czerwiec 2016).
You must be logged in to post a comment.