Obwodnica śródmiejska – co będzie oznaczać dla mieszkańców Kamionka?

IMG_20171118_152709W sobotę,18 listopada 2017 r. w Centrum Społecznym Paca 40 odbyły się trzecie w dzielnicy konsultacje dotyczące przebiegu i kształtu planowanej obwodnicy śródmiejskiej. Na odcinek obwodnicy o długości 5,2 km przewidziano razem z odszkodowaniami około miliarda złotych. Czy będą to dobrze wydane pieniądze zależy od nas wszystkich.

Obwodnica śródmiejska to droga prowadząca mostem Gdańskim, ulicami: Słomińskiego, Okopową, Wawelską i Trasą Łazienkowską. Konsultowany obecnie odcinek przebiega pomiędzy rondem Wiatraczna a ul. Radzymińską, łącząc Pragę-Południe i Targówek. Po wybudowaniu tego odcinka, do zamknięcia obwodnicy pozostanie kilkusetmetrowy fragment pomiędzy węzłem Radzymińska a węzłem Żaba, nad którym trwają wstępne prace koncepcyjne. Prace projektowe oraz roboty budowlane zostaną przeprowadzone w latach 2015-2021 r.

W czasie konsultacji mieszkańcy zgłaszali liczne zastrzeżenia:

  • początek tunelu pod rondem Wiatraczna usytuowany za skrzyżowaniem z ulicą Grenadierów spowolni ruch, zatrzymany przez światła na skrzyżowaniu. Mieszkańcy obawiają się korków. Projektant zaś chce umożliwić włączenie się do ruchu tranzytowego jadącym od strony Gocławia i Grochowa Południowego, aby nie obciążali lokalnego ruchu na rondzie i na Nowowiatracznej.
  • Nowa Wiatraczna ma być szersza, z chodnikami i ścieżką rowerową. I tu zgrzyt: nie przewidziano na niej skrzyżowań z możliwością skrętu w lewo, ani zebr w ciągu ulic: Prochowej, Kobielskiej, Nizinnej i Paca. Pozostaje tylko skrzyżowanie z Dwernickiego/Szaserów. W ten sposób ulica przetnie Grochów na pół i utrudni przeprawę ze strony zachodniej na wschodnią i odwrotnie. To zupełnie niepotrzebny cios dla integralności Grochowa.
  • Wyjazd z tunelu jeszcze przed ulicą Chrzanowskiego to z kolei wielka uciążliwość dla mieszkańców Wiatracznej 27 i nowego osiedla Praha. Ruchliwa, czteropasmowa w tym miejscu ulica znajdzie się o kilkanaście metrów od ich okien. Rozwiązaniem mogłyby być ekrany, szklany tunel, jaki zastosowano np. na Trasie Toruńskiej. Ekrany zmniejszą hałas, ale co z powietrzem?

Co obwodnica będzie oznaczała dla Kamionka? Czy w projekcie przewidziano zasiedlenie terenów poprzemysłowych na Kamionku przez nowych mieszkańców, dla których jedyną drogą zbiorczą wciąż jest już zakorkowana Grochowska? Co z ulicą Tysiąclecia, czy nie byłoby celowe lobbowanie za wykonaniem połączenia jej z Żupniczą? Czy naprawdę konieczne będzie poprowadzenie jej aż do Grochowskiej? Czy można np. zaprojektować połączenie ul. Podskarbińskiej z ul. Księżnej Anny? Zdaniem projektantów to ostatnie nie byłoby funkcjonalne. Króluje pogląd, że im więcej buduje się ulic, tym większy ruch. Podstawowym zadaniem obwodnicy jest przejęcie ruchu z terenu śródmiejskiego. Aby ostatecznie wymóc jego uspokojenie zalecane jest wręcz zwężanie ulic, wymuszanie korzystania z transportu publicznego.

Przepustowość trasy, jej przebieg i funkcjonalność w obecnie proponowanym kształcie zostały podyktowane Studium Zagospodarowania Przestrzennego Warszawy a także prognozami na rok 2030, dotyczącymi zaludnienia i natężenia ruchu. Na ile prognozy mogą być wiarygodne w sąsiedztwie rozległych terenów jeszcze niezagospodarowanych, nieobjętych nawet jeszcze planami zagospodarowania przestrzennego tego nie wiadomo, ale nie martwi to projektanta, ani inwestora.

Projektant i inwestor czekają na opinie dotyczące tego, jak nową drogę skomunikować z drogami już istniejącymi, jak powinny przebiegać chodniki i trasy rowerowe, gdzie wyznaczyć przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, gdzie ulokować przystanki komunikacji miejskiej, a także jak zagospodarować przestrzeń w rejonie drogi – zieleń, miejsca postojowe, ławki, stacje roweru miejskiego.

Opinie na temat proponowanego projektu drogi można (i trzeba) wysyłać na obwodnica@zmid.waw.pl lub pisemnie na adres Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, ul. Sokratesa 15, 01-909 Warszawa. Konsultacje potrwają do 15 grudnia 2017 roku. 13 grudnia (środa) 2017 r., godz. 17.30-20.00, LO im. S. Wyspiańskiego, ul. Międzyborska 64/70 odbędzie się jeszcze jedno, już ostatnie spotkanie.

Tekst i zdjęcia: D. Lamcha
Bookmark the permalink.

Comments are closed.